• Uw kampeervoertuig airco specialist
  • Inbouwen op locatie daar waar u wilt
  • Betrouwbare service
  • Partner van Truma, Telair, Gree en Dometic
  • alle airco's uit voorraad leverbaar

Dometic FJX-serie camper airconditioner review | Promobil

 

Dominic Vierneisel van Promobil. foto’s: Christiaan Hass

14.10.2023

Nieuwe dakairconditioner Dometic FJX

Dometic heeft zijn airconditioners op het dak voor het nieuwe seizoen grondig herzien. De nieuwe generatie heet FJX en is net als de vorige Freshjet verkrijgbaar in verschillende prestatieklassen (1500, 1700, 2200, 3000 en 3500).

Het meest gebruikte vermogensniveau is de 2200, die geschikt is voor voertuigen met een lengte tot ongeveer zeven meter – in principe de standaardmaat voor typische halfintegralen en volledig geïntegreerde voertuigen.

 

Dometic Airconditioners Test

 

Model

Dometic Freshjet FJ 2200

Dometic FJX7 2200

     

Prijs (dakunit/luchtverdeler)

ca. 2.200 Euro

ca. 2.600 euro

Afmetingen van de dakunit

78.7×56.2×22.5 cm

75.2×70.2×22.5 cm

Afmetingen luchtverdeler

55.5x47x4.5 cm

57.9×51.8×4.8 cm

Uitsparing in het dak

40×40 cm

40×40/ 36×36 cm

Voedingsspanning

220-240 V

220-240 V

Koel-/verwarmingscapaciteit

2050/1200 W

220/2000 W

Stroomverbruik

4.1/5.2 A

7,5/6,1 A

Gewicht (dakunit/luchtverdeler)

29,5/3,0 kg

29.6/3.0 kg

Meetgegevens

   

Lawaai Keuken

68,3 dB(A)

63,4 dB(A)

Elektriciteitsverbruik

1.783 Wh

1.793 Wh

Max. vermogen

780 W

810 W

Startstroom

1.900 W/ 8,3 A bij 230 V

821 W / 3,6 A bij 230 V

Temperatuur

   

Midden van het voertuig

20 °C

16.5 °C

Bedden achterin

18.5 °C

14.5 °C

Zitplaatsen

21.5 °C

20 °C

Resultaat

De FJ nadert de ingestelde temperatuur van 16 °C strikt, maar relatief langzaam, en bereikt de streefwaarde niet. De kamertemperatuur schommelt rond de 20 graden – ondanks dat het geen extreme buitentemperatuur is.

De FJX koelt het interieur van de camper veel sneller af, maar begon in de praktijktest met een iets lagere begintemperatuur. Over het algemeen bereikt het een veel sterkere koeling. Het parcours is wat ongelijkmatiger.

Gereviseerde airconditioning

De fabrikant heeft zijn nieuwe airconditioningsysteem op verschillende manieren geoptimaliseerd. In principe zijn alle apparaten omgebouwd naar het nieuwe, milieuvriendelijkere koudemiddel R 32. Omdat dit echter minder goed koelt, waren verdere maatregelen nodig om de koelcapaciteit te verbeteren.

 

Op de voorgrond de vorige Freshjet FJ 2200, op de achtergrond de nieuwe FJX 2200 met het wat modernere design.

 

 

Dometic bereikt dit onder andere door een nieuw besturingssysteem voor de compressor. In de vorige Freshjet draaide de compressor altijd op hetzelfde toerental; Zodra de ingestelde doeltemperatuur was bereikt, werd de normale werking uitgevoerd door eenvoudig in en uit te schakelen. Als gevolg hiervan start de compressor, draait een tijdje, vergezeld van de bijbehorende, niet bepaald stille zoemende geluiden, en valt stil na het bereiken van de doelmarkering. De temperatuur stijgt weer, bij een bepaalde drempel start de compressor weer, valt weer stil, enzovoort.

De FJX daarentegen werkt met een variabel compressortoerental. Een belangrijk effect is dat het apparaat bij normaal gebruik zelden op volle belasting werkt. Dit vermijdt ook de typische hoge aanloopstromen kort na de start van het systeem. Op campings met slecht gedimensioneerde elektra kunnen deze stroompieken de zekering doen doorslaan en zo de stroomtoevoer tot stilstand brengen. Met bijbehorend ongemak voor de betrokkenen. Bovendien zou de FJX tot 30 procent minder elektriciteit verbruiken. Dit is ook een gevolg van de flexibele rotatiesnelheid waarmee het systeem – althans theoretisch – subtiele temperatuurschommelingen kan compenseren.

De vanzelfsprekende lay-out van de afstandsbediening is hetzelfde gebleven. De FJX is ook te bedienen via touchpad en app.

Dit moet hand in hand gaan  met een verbeterd geluidscomfort. Een relatief gelijkmatig, permanent gezoem wordt gewoon als minder storend ervaren dan de constante afwisseling tussen starten, maximaal zoemen en weer stilte. Daarnaast heeft Dometic de compressor (zie kader hierboven) ook mechanisch geïsoleerd met een laag PE-schuim, waardoor de eigenfrequenties van het systeem zijn geminimaliseerd.

Betere koelcapaciteit, lager stroomverbruik, stillere werking. Klinkt als de jackpot. Dometic heeft dit al geverifieerd onder laboratoriumomstandigheden: in een houten kist met een inhoud van 10 m3 bij een buitentemperatuur van 35 °C.  Gebruikelijke, vooral optimaal reproduceerbare omstandigheden voor het bepalen van de locatie.

De airco-test

promobil-redacteur Vierneisel bespreekt de exacte testopstelling met Dometic-laboratoriummanager Dietrich.

Maar in de praktijk ziet het er vaak anders uit. Daarom wilde promobil het geheel onder reële omstandigheden bekijken. Het meest voorkomende model, de FJX7 2200, wordt gebruikt voor het testen, evenals de voorganger FJ 2200. Beide zijn geïnstalleerd in identieke voertuigmodellen. Dit zijn twee typische halfintegraal modellen uit de Weinsberg Pepper-serie met eenpersoonsbedden achterin. Drie sensoren registreren elke temperatuurverandering in de belangrijkste woonruimtes. Voor de test worden de voertuigen op een gemiddeld warme zomerdag in juli in de zon geplaatst en worden de systemen geprogrammeerd op maximale koelcapaciteit (16 °C). Dan is het wachten af.

Laten we echter eerst een paar details registreren. De nieuwe luchtdiffusor bijvoorbeeld, waar de luchtstroom veel gemakkelijker aan te passen is dan het eerdere model met zijn ietwat onhandige draaiknoppen. De geïntegreerde verlichting binnenin heeft een moderner design – de LED-strips op de buitenunit zijn meer een bijzaak: chique, maar eigenlijk nutteloos. De werking is variabeler geworden; het werkt via het aanraakscherm op de binnenunit, de zelfverklarende afstandsbediening of de smartphone-app Dometic Climate. Optioneel kan de FJX ook worden uitgerust met het luchtreinigingselement Breathe 2500, dat schadelijke stoffen in de ruimtelucht via ionisatie vermindert.

Test onder reële omstandigheden: Om alles van de airconditioningsystemen te eisen, worden de twee identieke halfgeïntegreerde systemen direct in de zon geplaatst.

Terwijl de oude FJ alleen een elektrisch bijverwarmingselement heeft, heeft de FJX7 een echte, krachtige warmtepompfunctie. Dit betekent dat het apparaat kan volstaan als verwarming, in ieder geval in de overgangsperiode. De installateurs zullen blij zijn te weten dat de installatie met het variabele adapterframe nu ook werkt met kleinere dakuitsparingen.



 

 

 

De testresultaten

Met 63 dB(A) blijft het geluidsniveau van de FJX matig.

Laten we eerst eens kijken naar het geluid. In een fase waarin beide airco’s hard moeten werken, meten en luisteren we. De bepaling van het geluidsniveau geeft een duidelijk resultaat. De oude FJ is met 68 dB(A) beduidend luider dan de FJX7 met 63 dB(A). Dit betekent dat het nieuwe systeem onder de waarde van ongeveer 65 dB(A) blijft, tot waar de meeste mensen een geluidsniveau nog als normaal ervaren. Ook de subjectieve indruk in het voertuig is met het nieuwe systeem positiever. De compressor en ventilator werken minder luid samen en de frequenties zijn aangenamer. De FJX7 blijft echter ook te allen tijde akoestisch aanwezig en waarneembaar.

Hoe zit het met de koelcapaciteit? Vanuit de centrale inbouwpositie in het midden, die in ons geval optimaal is, transporteren zowel de FJX 2200 als de FJ 2200 de koellucht zowel naar achteren als naar voren wanneer de luchtverdeler maximaal open staat. In de slaapkamer wordt het soms zelfs erg koud (FJX7). Het warmst blijft het bij de zithoek. Toelichting: Om het de systemen moeilijk te maken, werden noch de cabine, noch de dakruit verduisterd.

Het koelluchtkanaal in detail. Iets meer instelmogelijkheden op het oude model. De binnenunit moet apart worden besteld voor het nieuwe systeem. Het is langer en breder en past ook iets meer toe.

Een blik op temperatuurcurves en -verdeling laat echter ook grote verschillen zien. De FJX7 koelt de mobiel sneller af en de bereikte temperaturen zijn merkbaar lager. De FJ daarentegen haalt de streefwaarde niet en vestigt zich op een gemiddelde temperatuur van ongeveer 20 °C. De FJX7 reageert na ongeveer twee uur wat traag op een verandering in de buitentemperatuur en regelt pas met vertraging weer.

Als  het gaat om het stroomverbruik, ontstaat er een gedifferentieerd beeld. Over het algemeen verbruikt het nieuwe systeem iets meer elektriciteit tijdens de meetperiode. Opvallender zijn echter de verschillende curves – met zeer hoge startstroompieken voor de FJ en een veel constanter stroomverbruik inclusief softstart voor de FJX. Vliegende zekeringen zouden van tafel moeten zijn.

 

 

 

 

 

Proefopstelling

Boven het middenpad van een bijna zeven meter lang TI-model met eenpersoonsbedden is het airconditioningsysteem ideaal geplaatst.

Test onder reële omstandigheden. Voor de vergelijking van het oude en nieuwe aircosysteem hebben we twee campers met dezelfde indeling uitgerust met de twee units en exact dezelfde testopstelling. Onder toezicht van de promobil-redacteur plaatste Dometic-laboratoriummanager Marcus Dietrich een temperatuursensor op elk van de bedden achterin, in het middenpad en op het zitgedeelte. Dataloggers (foto) registreren elke seconde de geschiedenis. De externe omstandigheden: een gemiddelde, overwegend zonnige zomerdag met temperaturen tussen 25 en 32 °C.

 

Hoe een compressor-airconditioner werkt

Een compressor airconditioner van binnenuit.

  • Verdamper: Vloeibaar koelmiddel (uit de condensor) wordt verdampt door de aangezogen warme omgevingslucht. Hierdoor wordt de lucht die er doorheen stroomt afgekoeld en naar de ventilator getransporteerd.
  • Ventilatormotor: Drijft de ventilatorwaaier aan, afhankelijk van de ingestelde ventilatorsnelheid.
  • Ventilator: Blaast de gekoelde (optioneel verwarmde) lucht door de luchtverdeelkast in het interieur van de camper.
  • Condensor: Het koudemiddel wordt onder druk en de toevoer van buitenlucht (grote opening in het deksel van de behuizing) afgekoeld en daarbij vloeibaar gemaakt.
  • Compressor: Het hart. Zuigt het gasvormige koudemiddel aan, comprimeert het en pompt het in de condensor. Tegelijkertijd moet de compressor werken tegen de enorm toenemende druk in.
  • 4-wegklep: verandert het koelsysteem indien nodig in een warmtepomp door de stroomrichting van het koelmiddel om te keren.
  • Besturingselektronica: Het brein van het airconditioningsysteem. Het regelt het compressortoerental en het koelvermogen, terwijl het constant de temperaturen in het systeem bewaakt met behulp van sensoren.

De verdere ontwikkeling is succesvol geweest. Het geluidscomfort van de nieuwe FJX is aanzienlijk verbeterd; Een vaak genoemd punt van kritiek is daarmee in ieder geval van tafel. De variabele snelheidsregeling van de krachtigere compressor verhoogt meetbaar de koelcapaciteit. Een lager stroomverbruik kon in de praktijktest niet worden vastgesteld.

 

Terug